zondag 21 december 2014

Zeevisteam Westland: Grote prijs van Ter Heijde zaterdag 20 december 2014




Hallo vis vrienden,

Vandaag vis ik samen met het Zeevisteam Westland bestaande uit: Jan Groenwegen, Paul van Boheemen, Gilles Traas, Willem Louman en Teun Moor (welkom terug Teun). Ed en Martin hebben een reserve beurt en vissen individueel mee. De Grote prijs van Ter Heijde gaat ook dit keer niet door aan het strand i.v.m. de harde wind en wijken we weer uit naar de Rozenburgse landtong om daar achter de kering te vissen, vanuit land naar richting zee gezien. Er staat een wnw-wind van 7 bft aan de kust met stoten naar 8 bft, temperatuur 9 °C, lw HvH 10:16 uur, (- 54 cm), hw 14:05 uur (+ 131 cm), (± 185 cm), droog.

In "de Viskeet" worden de wedstrijdkaarten uitgereikt en ik mag het proberen in het B vak op nummer 18. Eigenlijk een "stek" waar ik helemaal niet wil staan, de keren dat ik er gestaan heb waren er vaak vast lopers en raakte je veel materiaal kwijt, liever had ik tussen de strekkers gevist, ook al zit daar dan weer wat minder vis, maar goed dat is het lot en ik ga er maar het beste van maken.

Om 10:00 uur starten er 88 deelnemers in de hoop vis te kunnen vangen. Ik start met de 5 meter Shimano 500 bx-g surf leader stok, hoofdlijn 25\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes haakje f314\8, gevuld met een pier, slik, zager of een combinatie hiervan, tommy lood 175 gram, later 180 gram piramide lood en nog later 175 gram geankerd lood. Een enkeling vangt in het begin wat vis maar veel komt er niet boven. In de eerste draai loop ik gelijk al vast, maar gelukkig kan ik los komen, jammer genoeg met niets eraan. Het gaat erg moeizaam ergens na 3 uur vissen vang ik m'n eerste visje een schar van 24 cm, blij dat ik van de 0 af ben en in m'n enthousiasme gooi ik hem na meting gelijk terug zonder een foto te maken.

Ik krijg nog een vastloper die ik niet los kan krijgen en ik moet de boel kapot trekken. Omdat er dichterbij ook vis te vangen valt besluit ik een loodlifter in te zetten zodat ik eerder omhoog kom met m'n lijn en de obstakels onder water op die manier te ontwijken. Maar als de stroming erin komt werkt dit tegen me het geankerde lood wordt eerder losgetrokken van de bodem en ik besluit weer zonder te vissen. Het binnen draaien gaat nu erg zwaar, het lood gaat aan de wandel en ik moet alles geven om binnen te draaien, om 13:55 uur scoor ik met een bos zeewiertakken een steenbolk. En met de laatste draai om 14:00 uur moet ik alle adrenaline in m'n lichaam opwekken om m'n lijn boven te krijgen, het lood is mijlen ver weg gewandeld en behalve 2 vissen hangt er weer een bos zeewiertakken aan, m'n spieren willen het opgeven en even dreig ik de vis te verliezen maar inwendig pep ik mezelf op. De laatste draai en 2 vissen, die zijn voor mij!



En het lukt, het gulletje schiet nog van de haak af bij het omhoog slepen tegen de stenen maar ik heb de mazzel dat ie net bij het omlaag glijden tussen een gat van 2 stenen komt te zitten en voor dat het zeewater hem eruit slaat kan ik hem nog pakken. Gelukkig 4 vissen, een beetje een middenmoter zo te zien. Ik vindt het prima want ik ben er helemaal klaar mee.

Uiteindelijk blijken we het als Zeevisteam Westland niet echt goed te hebben gedaan, Paul 1 vis (20 cm) vak A (60e) , ikzelf 4 vissen (98 cm) vak B (41e), Teun 0 vissen (63e) vak C, Gilles 3 vissen (28 cm) vak D (25e) en Jan 1 vis (18 cm) (43e) in het E vak.
Als korps eindigen we dan ook op de 10e plaats van de 14.

De individuele uitslag:

1e in vak A en 1e overall is geworden Jan Hennekam 13 vissen (316 cm), 2e Philp Galens 7 vissen (179 cm), 3e Marco vd Meer 6 vissen (127 cm), 4e Hendrik Jan Polhuis 3 vissen (95 cm), 5e Johan Kort 2 vissen (48 cm). Mannen gefeliciteerd!

(Gebruik Ctrl + scrollmuis om bericht groter te maken) :





Uitslag Korpsen:

1e Korps Nederland-BelgiĆ« 8 klassementspunten (26 vissen=681 cm), 2e korps Team Schouwen 22 klassementspunten (18 vissen=424 cm) en 3e korps Eagle Zeevisteam 32 klassementspunten (14 vissen=317 cm). Korpsen gefeliciteerd!



Van Jan Groenewegen krijg ik nog het overgebleven aas mee, waarvoor nogmaals dank!

Vis greetz,

Willem

0 reacties:

Een reactie posten