zondag 27 maart 2016

Zeevisteam Westland: 1e Penn Korpscompetitie wedstrijd strand Hoek van Holland zaterdag 26 maart 2016




Hallo vis vrienden,

Vandaag vissen we als Zeevisteam Westland de 1e PKC (Penn Korps Competitie) van 2016 op het strand van Hoek van Holland, bestaande uit Captain Jan Groenewegen die voor deze wedstrijd reserve staat, Ed van Zanten, Paul van Boheemen, Teun Moor, Han van der Lek en Willem Louman. Het is verzamelen in het schitterende clubgebouw van "de Hoekse Watersportvereniging een clubgebouw wat rechtstreeks uitkijkt op het strand en de zee en waar menige zoutwatersportvereniging jaloers op is. Dit keer ga ik vroeg omdat het aantal parkeerplaatsen beperkt is, Eef staat al bij de poort en moeiteloos kan ik doorrijden, bedankt Eef!

Er zijn al aardig wat vissers aanwezig, gezellig kletsen bij een bakkie maakt de voorpret des te leuker. Een aantal regels zijn gewijzigd, de samenwerking met Sportvisserij Nederland is een feit, de 2 hoogst genoteerde  korpsen gaan automatisch door naar het WK (Wereld Kampioenschappen). De vak indeling waar een visser van een korps staat gaat nu door een indeling van loting en de vissen die gevangen worden moeten eerst met de haaklijn in de emmer voordat er opnieuw ingeworpen mag worden. Tevens is het cahtch & release, de gevangen vis wordt weer teruggezet in zee.

Als korps is er geluks balletje 13 getrokken en ik mag het proberen in het E-vak. Gelukkig dat Paul van Boheemen met de trekker en "de platte kar" uit Ter Heijde is komen rijden om mee te helpen de vissers op hun stek te krijgen. Bedankt Paul! Omdat ik bij de eerste lichting zit kan ik lekker alles op m'n gemakkie doen. Het is een rustig zeetje en dat had ik helemaal niet verwacht. Er staat een harde zuid wind van 5 bft met storen van 7 bft, temperatuur 9 °C, met later af en toe een zonnetje erbij. Lw HvH 12:24 uur (-70 cm), hw 16:45 uur (+122 cm), (± 192 cm).

Ik start met de Tronixpro Cobra GT, hoofdlijn 20,5\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, diverse onderlijnen van  lange wapperlijntjes tot korte en verzwaarde metalen afhouders, haakje f314\10 ~ f31\8 ~ ls5013f\6, gevuld met een pier\zager\slik\diepvries tap\ diepvries vis of een combinatie hiervan tommy lood 180 gram ~ plat trapezium lood 170 gram ~ piramide lood 180 gram.

Om 10:00 uur mogen we beginnen en ik heb er zin in, echt wild is het niet. Al snel blijkt de beste tactiek te zijn om het aas zo'n 15 a 20 minuten te laten liggen, en om 10:24 uur zit er bij mij een klein botje aan, mooi van de 0 af, altijd lekker. 10:41 uur zit er een tweede grotere bot aan, welkom.



Ik wissel af met de verzwaarde metalen afhouders en om 11:36 uur zitten er 3 botjes aan, goh wat grappig als je dat zo uit het water naar je toe ziet komen zwemmen :-).



Mooi ik denk "het" gevonden te hebben maar de volgende draai zit er niets aan. Rond het middag uur komt er een platte kar met etenswaren en drank langs de deelnemers en ik ga weer voor het bakkie soep van Gre. Ik lepel het half leeg en zie dat het tijd is om binnen te draaien achter de kist gezet tegen het stuifzand en draaien maar. Stuifzand heet niet voor niets stuifzand dus als ik verder wil lepelen blijkt er aardig wat zand in te zitten. Nou ja, zand schuurt de maag zeiden ze bij ons thuis vroeger, Gre bedankt het heeft weer gesmaakt. Dan is het even niets meer, John Muis links van me begint ze nu te vangen, wat dichterbij dan maar, 20 meter uit de kant maar bij mij lukt het niet. Terug naar m'n eerdere tactiek tegen of in de buurt van de bank, 13:17 uur komt er een mooie bij, 13:35 uur nog een klein botje.



13:49 uur nog een klein botje, nog tijd voor één worp en maar duimen dat er nog een visje wil happen, maar helaas er zit niets meer aan in de laatste draai om 14:00 uur.



Met 8 vissen in het vak denk ik het niet slecht gedaan te hebben, maar als ik een dag later de uitslag bekijk valt het me toch een beetje tegen 10e in het E-vak ik had gehoopt op hoger, maar goed dat doen we allemaal een kwestie van teveel kleine vis erbij. Uiteindelijk telt het korpsresultaat en daar doe je het voor. Een goede start voor Zeevisteam Westland we eindigen op de 10e plaats, nu vasthouden en\of verbeteren.

Teun vist in vak A een 7, 7 vissen (165 cm), Ed van Zanten in vak B een 16, 7 vissen (125 cm), Paul van Boheemen in vak C een 20, 6 vissen (117 cm), Han van der Lek in vak D een 9, 6 vissen (163 cm), Willem Louman in vak E een 10, 8 vissen (164 cm).

Rest me nog de organisatie die dit keer in handen van SVV de Slufter in samenwerking met de Hoekse Watersportvereniging was te bedanken, de controleurs en natuurlijk de vaste organisatie van de Penn Korps Competitie.

Vis greetz,

Willem



1 opmerking: