zondag 5 november 2017

Zeevisteam Westland: 3e NFB competitie wedstrijd Egmond aan Zee 04 November 2017




Hallo vis vrienden,

Vandaag vist het Zeevisteam Westland de 3e NFB ( Nederlandse Federatie van Brandingwatersportverenigingen) wedstrijd aan Egmond aan Zee waar we verzamel in sportcafé de watertoren.

Het NFB Zeevisteam Westland bestaat uit Captain Ed van Zanten, Jan Groenewegen, Willem Louman, Paul van Boheemen en Han van der Lek. Bij het uitreiken van de kaarten blijk ik in het A vak te staan op nummer 12 en mag naar de parkeerplaats naast de KNRM (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij) rijden om van daaruit met "de platte" kar naar links te worden vervoerd, het E-vak wordt naar rechts weggebracht en de rest mag lopen, uitgezonderd de mensen die slecht ter been zijn of een kwaal hebben. Mooi geregeld!

Omdat de vakken lekker ruim uit elkaar gezet zijn, is het onduidelijk in welk vak we rijden. Henk Minnaard moet eruit op nummer 6 en vraagt om dat even te roepen. De één zegt dat we in het B-vak zitten en zelf meen ik dat het nog vak C is. Henk stapt af ondanks de mededeling dat het niet duidelijk is en uiteindelijk komen we verderop pas een bordje van  het B-vak tegen. Nu is Henk 72 jaar maar ondanks zijn leeftijd kan ie nog makkelijk een vak verderop lopen met zijn spullen dat getuigd wel van al zijn FB filmpjes waar hij work-outs doet met halters en loopbanden. Henk je hoeft van de week niet meer naar de sportschool, je oefeningen heb je dit keer al gedaan :-).

We boffen met het weer, er staat een zzo-wind van 4 bft met stoten van 5 bft, droog, de regen is net opgehouden, 14 °C, Hw Egmond aan Zee 03:29 uur, lw 13:16 uur. Om 09:00 uur mogen we beginnen en ik start met de Tubertini feeder, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, wapperlijntjes afgewisseld met flexi-metalen afhouders, haakje f31\8, gevuld met een zeepier, zager, diepvries tap, slik of een combinatie hiervan, plat lood 90 ~ 160 gram. Ik sta voor een ondiepe zwin (ondiepte in het zand in zee evenwijdig aan het strand) waar rechts van me een klein mui (stroming tussen twee zandbanken die haaks op het stand) stroomt. 


Ik probeer het vlak vooraan want vaak zitten er kleine botjes in zo'n stroompje, maar helaas het blijft te ondiep te zijn, alsof er een stop uit een badkuip wordt getrokken zo snel stroomt het zwin leeg. De meeste vissen dan ook al vanaf de zandbank en al snel pak ik m'n spullen op om ook vanaf daar te vissen. Onder de kant levert me weinig op, hier en daar komt er aardig wat apenhaar het strand op maar gelukkig valt het bij mij wel mee. Ik schakel over van hengelstok en ga voor afstand met de K2, een spoeltje met 20,5\100 mm nylon met voor de rest een zelfde uitrusting als de feeder.


En dan is het raak, zonder een tik gezien te hebben draai ik om 09:52 uur een doublet botten het strand op, inmiddels heeft Han al een mooie baars en Jan een klein baarsje gescoord. 09:58 uur komt de melding via de app dat ook Ed een triplet van bot zeebaars en bot gescoord heeft, mooi we zitten in de "lift". 10:07 uur komt er van afstand weer eentje bij.




10:23 uur is mijn lijn naar links gelopen, als ik binnen draai sleep ik een zeebaarsje het strand op, aan een sneutje (zijlijn met haak) van 25 cm. Mooi weer 38 cm aan vis erbij. 10:25 uur Jan vangt er een grote bot bij. 10:39 uur een klein zeebaarsje van 13 cm heeft zich bij mij aan het aas vergrepen.


10:57 uur een bot. 11:25 uur Ed vangt een botje, 11:44 uur Paul vangt een triplet van 2 botten en een wijting. 12:06 uur nog een wijting voor Paul. 12:11 uur weer een bot voor mij, en via de app blijkt Ed er dezelfde tijd ook weer een botje gescoord te hebben. Omdat de vis nu meer in het midden gevangen wordt, gooi ik daar m'n aaslijntje neer, tot twee keer toe krijg ik een doorbuigertje maar er zit niets aan, jammer want in gedachte zag ik er al weer eentje bij komen. Toch misschien krab geweest.


Er komt een kar langs met een gratis warm broodje rookworst, top geregeld door die gasten daar. Ik ga voor ver maar weer en dat levert me om 12:21 uur weer een mooie bot op. En nogmaals op afstand om 12:32 een bot van 33 wedstrijdcentimeters. 12:56 vangt Paul er ook nog een doublet grote botten bij.


Om 13:00 uur is het weer afgelopen en met 9 vissen heb ik het in mijn buurt niet slecht gedaan. De rest van het korps heeft ook vis dus afwachten maar wat de uitslag gaat brengen.

Willem Louman in vak A, 9 vissen (235 cm) een 4e vak plaats, Ed van Zanten B vak, 6 vissen (147 cm) 11e vak plaats, Paul van Boheemen C vak, 13 vissen (307 cm), 4e vak plaats, Jan Groenewegen vak D, 3 vissen (78 cm), 18e vak plaats en Han van der Lek, vak E, 1 vis (35 cm) een 32e vak plaats.

Hiermee hebben we als Zeevisteam Westland een 4e plaats behaald van de 26 korpsen, wat voor ons een prima resultaat is. Blijkbaar heeft dat stukje lopen Henk Minaard extra goed gedaan, hij eindigt dan ook op een 1e plaats in het B-vak, Respect!

De Korpsen uitslag:


Paul eindigt op de 17e plaats overall en wint een hengelstok, ik op de 18e plaats en win hiermee een hoofdlampje van ledlenser. Bij de tombola komt er nog een doos met chips bij.



Van Jan, Ed en Han krijg ik nog het overgebleven aas mee, waarvoor nogmaals dank.
Leuke dag zo.

Vis greetz,


Willem





0 reacties:

Een reactie posten