zondag 25 maart 2018

1e Nederlandse KorpsCompetitie (NKC) Hoek van Holland zaterdag 24 Maart 2018



Hallo vis vrienden,

Vandaag vist het "Zeevisteam Westland" bestaande uit captain Jan Groenewegen, Ed van Zanten, Teun Moor, Arnold Talmon en Willem Louman de eerste Nederlandse Korps Competitie (NKC) op het strand van Hoek van Holland. Han van der Lek en Paul van Boheemen staan reserve. Redelijk vroeg kom ik aan bij de Hoekse watersportvereniging waar langzaam de kantine gevuld wordt met enthousiaste vissers. Bij het uitreiken van de wedstrijdkaarten krijg ik steknummer C27 toebedeeld wat me weer op het strand van Vlugtenburg brengt. We worden weer keurig met "de platte kar" weggebracht en ruim op tijd kan ik m'n hengelstok optuigen. Om 10:00 uur wordt met de toeter het signaal gegeven om in te werpen en 175 deelnemers popelen om hun best te doen voor hun korps.

Er staat een zo-wind van 2 bft op het einde van de wedstrijd draaiend naar ono, temperatuur 9 °C, hw HvH 07:18 uur (+ 114 cm), lw 13:30 uur (-76 cm), (± 190 cm). Droog met heel even een flauw zonnetje door het wolkendek. Zelf start ik met de 4,5 meter Tronixpro Cobra GT, hoofdlijn 20,5\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, wapperlijnen, haakje f31\8 ~ ls5013f\6, gevuld met een zeepier\zager\slik\mesheft of een combinatie hiervan, tommy lood 120 ~ 140 gram. Het zand ligt bezaaid met mesheften , ik vindt zelfs nog een levende, die ik bewaar om eventueel als aas te gebruiken.

Ondanks de mesheften die de lijn kunnen doorsnijden neem ik toch het risico om met een dunne lijn te vissen. Via informatie van de voorvissers was gebleken dat de vis vrij ver zat, en met een dunnere lijn kom je nu eenmaal verder met inwerpen. Ik start wel met een lange wapperlijn om te kijken of er op zo'n 70 meter toevallig ook nog een visje rond zwemt. Al snel blijkt dat niet het geval  en schakel ik over op een ultra korte wapperlijn met 2 haken zodat ik minder weerstand heb bij het inwerpen en weer wat verder kom qua afstand. 12:04 uur komt de melding op de app. dat Arnold een doublet botten heeft gevangen, bij de andere blijft het angstvallig stil.

Links van met staat Ivan van der Est er een bot uit te draaien, mooi er zit dus vis zij het mondjes maat. Even later  draait ie er nog eentje uit. Daarnaast staat Cristel Verhage er ook een botje uit te draaien en rechts van me pakt Eli Bolleman ook een mooie bot. Tjee, ben ik weer de laatste in het rijtje die vis vangt of wordt het helemaal niets? Er komt weer een kar langs met warme tomaten soep met ballen van Gre, voor €1 dat gaat er altijd in.

Inmiddels ben ik overgeschakeld op de 4,5 meter Tubertini feeder met een nog dunnere hoofdlijn van 18\100 mm nylon onder het motto wie niet waagt wie niet wint. Eenmaal zie ik twee flauwe tikjes op de feeder maar bij het binnen draaien zit er geen vis aan, wellicht een krabbetje. 13:15 uur komt er eindelijk een mooie bot uit, man wat ben ik blij.


Herman Wildenberg, maakt  er nog wat foto's van. Bedankt Herman! 


Een kwartier voor tijd werp ik voor de laatste keer in, de aaslijnen volgepropt met aas. Bij het sein binnen draaien voel ik wel wat weerstand, maar de lijn zit samen met die van Ivan, wel spartelt er een grote bot aan, maar die zit overduidelijk aan de rode amnesia lijn van Ivan. Het is hem gegund, ik noem hem voortaan Ivan "de Verschrikkelijke" 😁.

Uiteindelijk blijken we het als korps Zeevisteam Westland bijzonder slecht te hebben gedaan 3 man een 0 en maar 2 man met vis, het is niet anders.

Ed van Zanten in vak A een 32e plaats (0 vissen), vak B Jan Groenewegen een 32e plaats (0 vissen), vak C Willem Louman 1 vis (33 cm) 25e plaats, vak D  Teun Moor een 32e plaats (0 vissen), vak E Arnold Talmon 2 vissen (54 cm) 12e plaats. Hierdoor eindigen we deze wedstrijd op een 33e plaats. En nu maar hopen dat het een volgende keer wel een stuk beter gaat.

De uitslag is te vinden op: korpsvissen.nl/uitslagen 

Van Ed van Zanten en Corne van de Kar krijg ik nog het overgebleven aas mee, waarvoor nogmaals dank.

Vis greetz,

Willem

0 reacties:

Een reactie posten